User Information
Username:
Password:
We are a free and open
community, all are welcome.
Click here to Register
Navigator
TOPIK TERKINI
Kursus Asas Pelaburan Bursa Saham ( RM69 ! ) & Tips Saham Ka
by: Aqila
Tue Sep 30, 2014 4:30 pm
View latest reply...

Kelas B.Inggeris (Dewasa) Klang,Seremban,Puchong,ONLINE
by: Aqila
Tue Sep 30, 2014 9:31 am
View latest reply...

Khidmat Terjemahan Melayu - Inggeris , 5 sen shj ! (BI - BM)
by: Aqila
Mon Sep 29, 2014 3:50 pm
View latest reply...

susah nak jadi seorang ibu mengandung
by: meantee
Mon Sep 29, 2014 3:49 pm
View latest reply...

Jawatan Kosong Guru Tuisyen / Cikgu Home Tuition (RM3200)
by: Aqila
Mon Sep 29, 2014 9:49 am
View latest reply...

Jawatan Kosong Guru Al-Quran (RM2800) Malaysia,Brunei,S'pore
by: Aqila
Fri Sep 26, 2014 8:50 am
View latest reply...

Kerja di Rumah (RM2500) Penterjemah English<>Malay/Arab/Cina
by: Aqila
Thu Sep 25, 2014 9:45 am
View latest reply...

Kisah Ibrahim Dijadikan Kurban
by: Deejay Ayie
Thu Sep 25, 2014 1:44 am
View latest reply...

Panduan Temuduga Penguasa Kastam W41
by: dysonn
Tue Sep 16, 2014 4:08 am
View latest reply...

Berapa harga jam tangan Tag Heuer?
by: zackjahat
Mon Sep 15, 2014 7:46 am
View latest reply...

DIVIDEN TAHUNAN SEHINGGA 36%
by: arelip
Mon Sep 08, 2014 7:29 pm
View latest reply...

5 Cara Menghukum Anak yang Tidak Dibenarkan Dalam Islam
by: nije
Sun Aug 31, 2014 6:51 am
View latest reply...

Contoh Soalan dan Rujukan Peperiksaan Penguasa Kastam W41
by: dysonn
Fri Aug 29, 2014 11:52 pm
View latest reply...

Perkhidmatan Mencari Jodoh Untuk Wanita...
by: AinKaoruWong
Fri Aug 22, 2014 4:42 pm
View latest reply...

Oppo Find 7
by: empty_boyz @7
Mon Aug 18, 2014 8:50 pm
View latest reply...

PART TIME ONLINE 100% KOMISEN MASUK AKAUN BANK SETIAP HARI
by: ASBN
Thu Aug 14, 2014 9:54 pm
View latest reply...

lambat atau tidak berani
by: raul45
Thu Aug 14, 2014 3:30 pm
View latest reply...

Browser
by: raden92
Wed Aug 13, 2014 2:59 pm
View latest reply...

smartphone hilang !
by: ahkeok
Mon Aug 11, 2014 4:30 pm
View latest reply...

Rujukan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam W27
by: dysonn
Thu Jul 31, 2014 11:38 am
View latest reply...

Mmg geram dgn internet hp !
by: ahkeok
Mon Jul 28, 2014 1:45 am
View latest reply...

beli terus atau dg kontrak utk iphone 5s??
by: mitsubish
Fri Jul 25, 2014 4:40 pm
View latest reply...

Tahniah Jerman
by: nije
Tue Jul 22, 2014 6:02 pm
View latest reply...

ada siapa tak tengok world cup 2014
by: hehe88
Sun Jul 20, 2014 6:04 pm
View latest reply...

Online Users

In total there are 6 users online :: 1 registered, 0 hidden and 5 guests.

Most users ever online was 47 on Sat Jul 12, 2014 11:41 am

Registered users: Google [Bot] based on users active over the past 5 minutes

Last Online
In order to view the online list you have to be registered and logged in.



We are a free and open
community, all are welcome.

Click here to Register

Iklan 125x125 px

Kudis Buta

Semua perbincangan bidang perubatan dan kesihatan...

Moderator: kraszbatu

Forum Rules
Anda tidak tahu cara untuk mendaftar? Sila lihat DI SINI
Anda sudah mendaftar dan masih baru? Kenalkan diri DI SINI
Sila lihat peraturan KampungFM sebelum memulakan sesuatu topik DI SINI
Tutorial menggunakan forum seperti memasukkan gambar berada DI SINI
Kongsi page ini bersama rakan anda di Facebook
IKLAN

PostAuthor: wafi91 » Tue Jan 18, 2011 3:09 pm

Kudis Buta
Apa itu kudis buta?
Kudis buta ialah keadaan kegatalan pada kulit yang disebabkan oleh gigitan kutu yang
bernama Sarcoptes Scabiei.
Perihal Sarcoptes Scabies :
• Ianya berbadan bulat dan mempunyai lapan kaki yang panjang.
• Kutu ini berukuran 0.4 mm panjang setiap satu.
• Kutu betina akan mengorek masuk kedalam kulit, mengeluarkan telur dan mati.
• Telur-telur akan menetas menjadi kutu dan hidup selama 30 hari.
Kudis buta bukanlah tanda-tanda kurangnya penjagaan kebersihan. Walaubagaimanapun,
ianya cenderung berlaku ditempat-tempat tinggal yang sesak sepeti asrama dan rumah
asuhan.

Apakah tanda-tanda dan gejala kudis buta?
Kudis buta biasanya berkait dengan :
1. Kegatalan kulit yang teramat sangat, yang mana ianya lebih teruk diwaktu malam dan
selepas mandi air panas.
2. tanda-tanda calar kesan daripada menggaru.
3. Bintik merah – seperti ruam terutama dikawasan kedua-dua tapak tangan dan kaki.
4. Garisan hitam beralun dan pendek pada kulit (tempat korekkan kutu)

Nota: Kegatalan adalah disebabkan oleh reaksi alahan kepada kutu.

Kawasan yang biasa dijangkiti
Tempat-tempat yang biasa ialah :
• Dicelah-celah jari.
Kudis buta yang menjangkiti kawasan dicelah-celah jari
• Tapak tangan
• Bahagian dalam pergelangan tangan
Kawasan-kawasan lain termasuk :
• Kawasan kemaluan.
• Punggung
• Sekitar pusat.
• Celah-celah ketiak.
• Siku
• Kaki dan buku lali.

Bagaimana ianya merebak?
Kudis buta senang merebak dari seorang ke seorang yang lain melalui:
• Sentuhan kulit ke kulit.
• Menyentuh pakaian atau cadar yang dijangkiti (jarang)
Apakah rawatan untuk kudis buta?
Ubatan yang boleh membunuh kutu dinamakan scabicides. Ianya berbentuk krim atau losyen
disapu pada kulit. Ini termasuk:
• Losyen benzyl benzoate
• Krim gamma benzene hexachloride
• Losyen malathion
Dimana ianya disapu?
• Daripada bawah dagu hingga kehujung jari-jari kaki.
• Semua kawasan yang terlibat, termasuk kawasan dicelah-celah jari, bawah kuku dan
kemaluan.
Bagaimana ianya disapu?
• Ubatan disapu dan biarkan semalaman sebelum membilasnya esok pagi.
• Rawatan perlu diambil untuk 1-3 malam berturut-turut mengikut nasihat doktor.
Pakaian dan cadar perlu dibasuh dengan air panas.
Semua ahli keluarga perlu dirawat pada masa yang sama, tidak kira samada mereka
ada rasa gatal atau tidak.
Kegatalan mungkin berterusan untuk beberapa minggu selepas rawatan berhasil. Ubatan
untuk mengurangkan kegatalan mungkin perlu diteruskan untuk beberapa minggu.

Pencegahan dari merebak kepada orang lain
1. Jauhi kanak-kanak yang dijangkiti dari sekolah/taman kanak-kanak sehingga selesai
rawatan.
2. Rawat seluruh ahli keluarga serentak.
Elakkan bersentuhan dengan pesakit atau jika menghidapi kudis buta, ubati segera dan seelok-eloknya jauhkan diri daripada orang lain.

3. Pastikan kebersihan diri.

Jangan berkongsi pakaian atau barangan peribadi seperti tuala.
Rendam pakaian dalam air panas.
Jemur tilam, bantal dan permaidani di bawah terik matahari.

Kaedah Tradisional
1) Bunga Tanjung Ubati Kudis Buta
Spanish cherry atau bunga tanjung sejenis tumbuhan yang berasal dari keluarga Sapotaceae. Pokok itu yang tumbuh sehingga paras 20 meter akan mengeluarkan bunga-bunga kecil yang berbau harum yang bertindak sebagai perangsang dari segi perubatan.

Kulit pokok bunga tanjung direbus untuk dibuat tonik yang pedar dan pahit rasanya. Ia digunakan dalam perubatan tradisional untuk mengubati demam, kudis buta dan penyakit kulit yang dikenali sebagai exzema.

Di samping itu, kulit dan daun pokok bunga tanjung ditumbuk lumat untuk digunakan sebagai ubat sapu untuk menghilangkan bisa akibat dipatuk ular. Di Indonesia, daun bunga tanjung digunakan sebagai satu kaedah perubatan tradisional untuk merawat asma, tonsillitis, vertigo dan angin.

Dari segi saintifiknya, pokok bunga tanjung dikenali sebagai Mimusops Elengi. Ia juga mengeluarkan buah-buah kecil yang berkesan untuk merawat penyakit disentri iaitu berak berdarah.

2) Peria
Jika menghadapi masalah darah kotor seperti bisul, kudis buta, rasa gatal dan lain-lain masalah, fungus peria boleh mengatasinya dengan cara mencampurkan segelas jus peria dan sudu kecil jus limau. Ia hendaklah diamalkan sedikit demi sedikit dalam jangkamasa empat ke enam bulan. Masalah ketagihan alkohol juga boleh diatasi dengan meminum air daripada daunnya. Ia juga boleh mengatasi masalah hati kesan daripada pengamblan alkohol.
Walaupun peria tidak di minati kerana kepahitannya tetapi ia banyak membawa manfaat kepada orang yang mengemarinya. Rasa pahitnya akan hilang dengan cara merendam di dalam air garam sebelum di masak. Di India, biji daripada buahnya yang telah di masak ranum pula di jadikan sebagai bahan perasa

3) Guna Belerang

Panaskan belerang tersebut dalam periuk serta dicampur dengan bunga dan sapu suam2 kat tempat yang kena kudis itu.Cuba amalkan 2 hingga 3 kali sehari.Insyaallah hilang la kudis tu.

4) Guna Daun Mengkuang

Bakar daun mengkuang tersebut dan ambik dia punya abu.Sebelum letak abu tu dekat kudis,pecahkan kudis yang ada kuning-kuning(nanah) terlebih dahulu dan lepas tu baru rendam tempat kudis tu dalam air garam suam2.Insyaallah jika diamalkan petua ni,mungkin dapat menghilangkan parut2 kudis tu

5) Guna Daun Jambu Batu
Cari 5 atau 6 helai daun jambu batu, giling hingga lumat.Ia kemudian dicampurkan dengan santan dari segengam kelapa parut perah.Kemudian dibungkus dalam kain jarang dan digosokkan pada kudis buta itu.

6.Guna daun gelenggang
1. Ambil beberapa helai daun gelenggang dan bersihkannya.
2. Tumbuk daun gelenggang tadi hingga lumat. Pada masa yang sama, tambahkan sikit minyak tanah.3. Sapukan daun yang telah lumat ke bahagian yang dijangkiti penyakit kulit.
Ulangi 3 langkah yang dinyatakan sehinggalah penyakit panau, kurap atau kudis buta anda sembuh. Mudah-mudahan anda sentiasa sabar sebelum menikmati hasilnya.

wafi rasa ramai yang ada penyakit mcm nie .. biasa la kecik3 kita main bnda kotor kan .
they Called Me Wafi
ImageImageImageImage
User avatar
wafi91

Bila Malam Dia Pergi .

Moderator
Moderator
 
Age: 23
Posts: 1389
Mood: Cool
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:13 am



Kongsi page ini bersama rakan anda di Facebook
IKLAN

Similar topics


Return to Kesihatan & Perubatan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests